Litt om Reggio Emilia PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Therese Fiskerstrand   
mandag 08. oktober 2012 09:18
Reggio Emilia er en by i Nord Italia. Etter krigen startet Loris Malaguzzi opp med å utvikle Reggio Emilia filosofien i byens kommunale barnehager. Han tilførte barnehagene moderne pedagogiske ideer. Hans filosofi var bygd på demokrati og dialog. Grunntanken er at barn lærer gjennom å konstruere sin egen kunnskap sammen med andre barn, omgivelsene sine og nysgjerrige voksne. Filosofien dreier seg om en grunnleggende holdning til barnet. Vi ser på hvert enkelt barn som et kompetent barn som selv er i stand til å se ulike muligheter, og finne egne veier og løsninger. Barna får tid til å finne teorier, utveksle tanker og ideer med hverandre. Barna er en del i en demokratisk virksomhet hvor de får erfare at deres meninger, tanker og ideer er betydningsfulle for fellesskapet. 


DE TRE PEDAGOGER:

BARNET
Det er viktig for oss at barnet får mulighet til å bearbeide de opplevelsene og inntrykkene de har hatt. Dette gjøres gjennom samtaler, tegninger, musikk, drama osv. Da får barna anledning til å tenke nytt omkring noe de allerede har kjennskap til. Barnet har ressurser og kan skape sin egen kunnskap. Barn har et medfødt behov for å lære, samt utvikle seg. Dette gjør barna best ved å få gjøre ting selv.
Det er viktig at barna får være med på å påvirke sin egen hverdag. Barnehagen er først og fremst til for barna.
 
DEN VOKSNE
Barna trenger voksne som har evnen til å lytte og være opptatt av det barna er opptatt av, deres kunnskaper og ikke minst opptatt av barna. Vi skal ikke komme med "rette svar", men være gode veiledere, støtter og oppmuntrer barna til selv å forske og finne ut av ting. Voksne skal gi barna tid og rom til refleksjon, undring og fantasi. Vi skal være gode samtalepartnere for barna, og de voksne skal forstå at hvert enkelt barn er unikt. 
 
DET FYSISKE ROM
Rommene snakker til oss, og rommene skal vise hva vi er opptatt av. Dette kan være dokumentasjoner, inspirasjonsbilder, utstillinger osv. Alt dette er med på å påvirke sanseutviklingen. Rommene våres skal fremme læring, pirre nysgjerrigheten og gi skaperglede. Rommene skal innby til lek, forskning og skapende aktiviteter. Material som barna trenger skal være lett tilgjengelig og oversiktlig plassert. Alle kroker skal ha materialer som lokker barna til gode møter med venner. Rommene skal fenge sansene til barna og være en estetisk kilde, og rommene skal stadig være i endring og skal gjenspeile seg i hva som foregår i barnehagen. 


 
DOKUMENTASJON
Målsettingen vår er å fange opp barnas hverdag, interesser, tanker og ideer.
Vår oppgave er å synliggjøre barna gjennom observasjoner og dokumentasjoner.
Dokumentasjon er et nødvendig grunnlag for refleksjon blant personalet, men også til barnemøter, samlinger etc, der barna selv kan reflektere rundt eget arbeid. Dokumentasjon og refleksjon vil danne et grunnlag for hva vi skal arbeide med videre.


Reggio-inspirasjonens styrke er at den viser hva det vil si i praksis å synliggjøre det kompetente, kreative og utforskende barnet.



                                
 

Åpningstider

Barnehagen er åpen fra
kl 07:00 til kl 17:00
mandag - fredag
hele året* 

Kalender

<<  Juni 2018  >>
 M  T  O  T  F  L  S 
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Kommende begivenheter

No current events.

Skrikeboksa

Siste beskjed: 2 r, 8 mneder siden
  • lena : Ebarnehage er nå oppe og går og det er der informasjon vil bli lagt. Ikke fått informasjon om innlogging til ebarnehage? kontakt oss.
  • ingunn : 4/1: Godt nytt år alle sammen!
  • ingunn : 30/11 info på blå!
  • ingunn : VIKTIG!!!! på BLÅ!
  • linda : Info på oransje oppslagstavle
  • ingunn : info på blå 23.11
  • vivian : 19/11: info på oppslagstavla på rød
  • ingunn : Info på blå igjen!!
  • ingunn : info på blå!
  • linda : Månedsskriv oransje er lagt ut

Bare registrerte brukere kan skrive